Listy regionů
24Srp/1212

Právní poradna: Reklamujete výrobek? Požadujte úhradu nákladů!

paragrafy

Zjištění vady u výrobku a následná reklamace jsou vždy nepříjemné. Často přináší také mimořádné náklady, které by vám u bezvadného výrobku nevznikly. Proto vám zákon dává právo na jejich úhradu. Předpokladem vzniku nároku na úhradu nutných nákladů je řádné uplatnění reklamace a uznání vady ze strany prodejce.

Podle občanského zákoníku máte jako kupující právo na úhradu nutných nákladů, které vám vznikly v souvislosti s uplatněním reklamace. Náklady musíte u prodejce uplatnit bez zbytečného odkladu po jejich zjištění, nejpozději však do konce záruční doby.

V praxi dochází k obtížím s výkladem pojmu „nutné náklady“. Mezi spotřebitelem a prodejcem často vznikají spory o to, co vše lze pod nutné náklady zahrnout. Proto si ukážeme několik příkladů. Je třeba však zdůraznit, že zákon užívá slůvka "nutné", a proto není v žádném případě možné požadovat náhradu jakýchkoli nákladů.

Mezi náklady, jejichž úhradu můžete s úspěchem  požadovat prodejci, patří například jízdné při cestě do prodejny, kde jste reklamaci uplatnili, stejně jako jízdné vynaložené za účelem vyzvednutí opravené věci. Za nutné náklady se obvykle považuje například cestovné veřejnou dopravou (je-li takové spojení možné), popř. uhrazení cestovních nákladů osobním automobilem podle vyhlášky o cestovních náhradách. Pokud ale chcete prodejci tvrdit, že jste naprosto nutně museli využít taxi, nejspíše nepochodíte.

Podobně je tomu u poštovného při písemném uplatňování práv z odpovědnosti za vady.  Za nutné náklady můžeme dále považovat zejména náklady odborné prohlídky potřebné ke zjištění vady, náklady přepravy věci či její demontáže.

Vždy je třeba vyhodnotit situaci individuálně. Pokud evidentně stačilo zboží k reklamaci odeslat a osobní doručení nebylo nutné, bude osobní doručení považováno za neúměrný náklad a potom je možné požadovat pouze uhrazení nákladů poštovného. V případě pochybností je vždy lepší se s prodejcem předem dohodnout.

Velmi často se obsahem těchto nákladů stávají náklady na znalecký posudek, který si spotřebitel nechá vypracovat v případě zamítnutí reklamace prodávajícím. Znalecký posudek je nejlepším způsobem, jak může spotřebitel prokázat prodávajícímu existenci vady v reklamačním řízení v případě, kdy je prodávajícím vada popírána.

Pokud vám nebude prodejce ochoten reklamaci vyřídit i přes kladný znalecký posudek, musíte se obrátit na soud. Uplatnění nároku na úhradu nákladů spojených s reklamací budete muset prokázat, proto je vhodné mít podklady v písemné formě. V případě soudního sporu se již ale náklady řídí speciálním ustanovením podle občanského soudního řádu a pravidlem úspěchu v soudním sporu.

Zákon pamatuje i na ochranu prodejce. Pokud prodejce prokáže, že spotřebitel zneužil svá práva k uplatnění reklamace zejména za účelem obohacení se nebo obcházení zákona, má právo požadovat po spotřebiteli náhradu nákladů, které mu vznikly v souvislosti s „šikanózním“ výkonem práv spotřebitele.

Náhrada nákladů spojených s reklamací není žádným způsobem závislá na hodnotě zboží. Proto může dokonce cenu zboží převyšovat.

V případě pochybností je vždy lepší se předem s prodejcem domluvit na způsobu dopravy vadného zboží k reklamaci či na dalších nákladech a předejít tak případným sporům. Rovněž Vám pomohou zkušení poradci na naší poradenské lince 299 149 009 každý pracovní den mezi 9. a 17. hodinou.

Zdroj: dTest.cz

Autor redakce

Komentáře (12) Trackbacky (0)
  1. Dobry den,

    pracujem na pozicii reklamacneho pracovnika (v CR). Len podotykam, ze zakon nic nehovori o tom, ci reklamace bola, alebo nebola uznana …. zakaznik ma pravo na preplatenie nutnych nakladov aj v pripade, ak reklamace bola zamietnuta (pokial reklamuje tovar, ktory je v zaruke, tak ma pravo na preplatenie nakladov bez toho, ci bola, alebo nebola uznana) ..

    • Dobrý den, děkujeme za velice přínosnou informaci. Můžete ještě čtenářům prosím sdělit, jaký je správný/nejideálnější postup žádání o proplacení nákladů na reklamaci? Stačí společně s reklamovanou věcí zaslat text, ve kterém zákazník žádá o uhrazení nákladů? Nebo musí náklady nějak prokazovat doklady (např. z pošty)?

  2. Dobrý den,
    prosím o info kolik je nucen mi prodejce zaplatit náklady na dopravu při reklamaci a na jakém základě? Děkuji moc

  3. Dobry den

    Vzdy se musi dolozit veskere doklady a zadost staci napsat pisemne nebo emailem.
    Zadam o proplaceni nutne vynalozenych nakladu na reklamaci.Jako prilohu prikladam veskere doklady.
    To staci

  4. Dobrý den, v eshopu jsem si objednala mobilní telefon.Dorazil na první pohled v pořádku, ale za nedlouho jsem zjistila, že u sebe nemá český návod ani české menu přímo v telefonu.Do obchodu jsem volala, co s tím a bylo mi řečeno, že mám telefon poslat zpět a oni mi české menu naistalují a dodají manuál.
    Nechtěla jsem telefon posílat poštou ,neměla bych ani peníze ani zboží.Tak jsem se vydala 130 km vyřídit to osobně.
    V prodejně mi české menu nainstalovali, ale manuál mi nedali s tím, že
    si ho mám stáhnout na internetu.
    Následně, když jsem přijela domů, tak jsem se dozvěděla, že bych mohla dostat zpět náklady na dopravu.Do prodejny jsem psala, ale bylo mi odepsáno že proplácí jen nejlevnější způsob dopravy a to je poštovné.A že by si každý zákazník mohl posílat reklamované zboží např. taxíkem a oni by to museli proplácet. Je tedy můj problém , že jsem to chtěla řešit osobně a nedávat telefon z ruky? Mám nárok na proplacení nákladů?
    Díky

  5. Dobrý den, příští týden budu na reklamaci posílat kočárek. Na dotaz jak to bude s propacením poštovného, mi bylo sděleno že poštovné kočárku si budu hradit sama a jakmile bude opravený tak ho pošlou zpět a to budou hradit oni. Takže se nemám dát a mám po nich požadovat vrácení poštovného,že? Stačí jen ofocený doklad z pošty? A jak mám postupovat pokud i přes požádání nebudou reagovat a nebudou se mít k proplacení. Jak dlouhou dobu na to mají? Děkuji

  6. Dobrý den, mám na reklamaci dětské boty, které se kompletně rozlepily do dvou dnů od koupě. Odmítli nám okamžitě vrátit peníze, nebo vyměnit zboží, prodejce trval na řádné reklamaci…. Budu požadovat náhradu nákladů spojených s reklamací. Kdy je mám požadovat a jakým způsobem mi peníze budou vydány? Stačí až při vyzvednutí reklamace, ikdyž si pro boty pojedu až po uplynutí 30 dní? Nebo to musí být nejpozději do 30 dní?
    Děkuji, Eva

  7. Dobrý den,

    prosím o radu-mám nárok na úhradu vynaloženého poštovného při uznané reklamaci?

    Pokud ano, tak na jaký paragraf se mám odkázat? dříve to byl 598, ale v Noz nemohu najít.

    Prodávající tvrdí, že nárok nemám:-(

    předem moc děkuji za odpověď!

    KB

  8. Dobrý den. Reklamoval jsem zboží a prodejce mi vrátil prodejní cenu a uhradil mi i poštovné, když jsem mu zboží zasílal na reklamaci. Mě by ale zajímalo, zda mám také nárok na vrácení balného a poštovného, které jsem já prodejci zaplatil za dodání objednaného zboží. Předem děkuji za radu.

  9. Dobrý den,

    od společnosti O2 se mě pokazil router. Reklamace byla možná pouze osobním vyřízením na pobočce. Router jsem tedy zajel osobním autem reklamovat. Bohužel rekamovat tento router jsem musel ještě 2x protože routeter měl ihned po příjezdu domů vadu. Zaslal jsem tedy mail a jejich reklamační oddělení a požadoval náhradu škody.
    Odpověď byla že náklady se uznávají pouze do jednoho měsíce a mám tedy nárok pouze na část nákladů, než které jsem požadoval. Chci se zeptat, jestli u opakované reklamace se tato doba neprodlužuje do finálního odstranění nedostatku.
    Děkuji

    A dávám podobu dopisu:

    Žádost o náhradu nákladů spojených s reklamací
    Vážení,
    Dne 29.5.2015 jsem ve vaší pobočce OC Centro Zlín reklamoval funkčnost modemu. Reklamace byla vyřízena dne 10.6. kde rekamace nebyla uznána – vada nebyla nalezena. Po dovezení domů však modem nefungoval zcela stejně jako před reklamací. Proto jsem následně vezl modem na reklamaci do pobočky MK Phone, Uherské Hradiště. Reklamace byla vyřízena dne 30.6. kde na modemu byla neodstranitelná vada – modem byl vyměněn. Po příjezdu domů ovšem byl modem opět nefunkční. Proto jsem následně vezl modem na třetí reklamaci do provozovny MK Phone, Uherské Hradiště.
    Modem jsem vezl na reklamaci osobním automobilem Škoda Fabia. Na základě §1924 zákona č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník, v platném znění, žádám o uhrazení účelně vynaložených nákladů na přepravu modemu ve výši 946 Kč(průměrná spotřeba 7l/100km, 414km, průměrná cena benzínu 32,67Kč).
    Uvedenou částku zašlete prosím na účet XXXXXXXXX/2700, nebo složenkou na mou adresu, a to nejpozději do 15. dnů ode dne doručení žádosti.

    Za kladné vyřízení žádosti předem děkuji.

    …………………………………
    Podpis
    Přílohy k reklamaci:
    mapa Bojkovice Uhrské Hradiště 32,6km, 8xcesta 260,8km (zavezení na reklamaci 2cesty, vyzvednutí 2 cesty)
    mapa Bojkovice Zlín 38,3km 4x cesta 153,2km(zavezení na reklamaci 2cesty, vyzvednutí 2 cesty)
    3x kopie reklamačních zpráv
    Kopie TP s průměrnou spotřebou 7 l /100 km

  10. Koupil jsem postel sám odvezl Doma jsem zjistil že postel nelze slozit ani pouzít Jel jsem sepsat protokol o reklamaci , pak jsem musel svým vozem odvezt vadný dil a vyzvednout si nový díl Na prodejne mi rekli že nejsou povini vadny dil umne vyzvednout . S čeho plyne že do prodejny jsem musel jet na vyrízení reklamce 3 x coz je asi 150 kmm KDO MI ZAPLATÍ BENZIN ?? A PODLE JAKEHO ZÁKONA UPLATNIT NÁHRADU??


Zanechejte komentář

Zatím žádné trackbacky