V uších mi zní Brahmsovo requiem

Je listopadové dopoledne, Smíšený pěvecký sbor Rastislav Blansko nasedá do autobusu a odjíždí na turné do německých měst Wiesbadenu a Waldsassenu. Na programu je Německé requiem od J. Brahmse. Jedu poprvé s nimi a jsem plná očekávání – provedení dvou dirigentů, dvou sborů, dvou různých orchestrů….

Po příjezdu do Waldsassenu a večeři nás čeká zkouška se sborem Basilikachor Waldsassen, který diriguje Andreas Sagstetter. Přijetí německého sboru je velice vřelé, všem se zpívá dobře a při následném přátelském posezení i s německým dirigentem, se probere spousta věcí.

Ráno vyrážíme do Wiesbadenu, abychom se secvičili s Filharmonií Hradec Králové a sólisty Qiu Ying Du – soprán, Joachim Goltz – baryton. Zpěváci sboru z Wiesbadenu jsou v projevu více temperamentnější než waldsassenští a k mému překvapení si dirigent Thomas J. Frank vyžádá, že některé části requiem bude zpívat jen sbor Rastislav a pouze vybraní členové sboru z Wiesbadenu.

Další den následuje znovu zkouška a nácvik nástupu sboru – wiesbadenští jsou velice důkladní, co se organizace vystupujících týče. Večer otevírá „Tragická overtura, Op. 81“ taktéž J. Brahmse. Následuje samotné requiem.

DSC_9743u

Jak napsal deník Wiesbadener Kurier: “ Plný a celistvý český zvuk prodchnul chrám. Frank dirigoval s nejvyšší rytmickou precizností, zároveň byla interpretace plynulá. Velmi čistě byly provedeny nástupy hlasů, na klidných místech posluchače mrazilo. Prosebně zpíval baryton Joachim Goltz v „Andante moderato“ nazývající třetí část, silný a jemný soprán přestavila Qui Ying Du v páté části, která pojednává o konečnosti žití. Provedení poskytlo romantickou atmosféru svitu měsíce. Na konci všechny mrazilo, když umírání došlo v akt rozloučení. Obrovský aplaus…“. Netřeba nic dodávat – byl to nezapomenutelný zážitek.

Ještě v noci se Rastislav přesouvá zpět do Waldsassenu, aby hned dopoledne usedl ke zkoušce s Festivalovým orchestrem Waldsassenu, sólisty Norou Lentner – soprán, Thomasem Stimmelem – baryton a sborem Basilikachor Waldsassen. Dirigent Andreas Sagstetter i celý sbor se zdá být umírněnější a v projevu více kultivovaný.

DSC_9790u

A stejný je i vlastní koncert. Atmosféra v barokní waldsassenské bazilice je velice slavnostní.

Smrt a úvahy o ní. Deník Oberpfalznetz uvedl: “ Hned na začátku posluchači vědí, že je čeká nevšední hudební zážitek. „Selig sind, die da Leid tragen“ – „Blahoslavení jsou, kteří trpí“, je od sboru a orchestru niterně a s výrazem předáno. Zvláště působivé pomalu a v pochodovém rytmu „Denn alles Fleisch ist wie Gras“ (Neboť veškeré tělo je jak tráva), je provedené výtečně unisono v hlubokých hlasech sboru. Skvělé dynamické vyjádření vytváří Sagstetter minimalistickými gesty až k nástupu sopránů, které dovede do zářivého vícehlasu. Oba sólisté Nora Lentner (soprán) und Thomas Stimmel (bas) se vyznačují dobrou artikulací a čistým zpěvem. S velkou hlasitostí a přesto citlivě zpívá Thomas Stimmel „Herr, lehre doch mich“ (Pane, dej mi vědět). Nora Lentner nechává slyšet utrpení, naději a radost v části“Ihr habt nun Traurigkeit“ (Nyní máte trápení). Sagstetter krásně vsazuje sbor do sólových hlasů. Jemné zvuky harfy a precizní tympány, také žestě a flétny tvoří přesvědčivé melodie. Smyčce a dobře znějící čela přispívají k harmonickému obrazu.“ Smrt je překonána. Následuje opět obrovský aplaus…

DSC_9814u

Velké poděkování patří všem účastníkům zájezdu.

Speciální poděkování za trpělivou přípravu pak dirigentu Jaroslavu Martináskovi.

Irena Petrželová

Příspěvek byl publikován v rubrice Blansko se štítky , a jeho autorem je redakce. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *