Listy regionů
7Čvc/150

Studentka blanenského gymnázia vyrobila doma Teslův transformátor

Gymnázium v Blansku se dlouhodobě věnuje nadaným studentům a vytváří jim potřebné zázemí nejen v podobě moderního materiálně technického vybavení. Kvalifikovaní pedagogové školy společně s konzultanty odborné veřejnosti převážně z vysokých škol pomáhají mladým vědcům v realizaci jejich odborných snů, motivují a podporují jev účasti v předmětových soutěžích. SOČ je soutěží talentovaných středoškoláků v řešení odborných problémů v osmnácti vědních oborech. Soutěž probíhá zpravidla ve třech kolech formou soutěžních přehlídek, kde soutěžící své odborné práce obhajují. Výsledkem SOČ je samostatně vypracovaná práce nebo učební pomůcka, která je předkládána odborné porotě k posouzení.

Ve školním roce 2014/15 postoupilo do krajského kola středoškolské odborné činnosti z blanenského gymnázia šest studentů, z nich se do celostátní přehlídky probojovaly dvě studentky letošních oktáv Veronika Vykydalová a Nikola Odehnalová a obě dosáhly výrazného úspěchu.

Veronika Vykydalová získala v oboru Ekonomika a řízení s prací Život na dluh krásné 2. místo celostátního kola SOČ.

Nikola Odehnalová obsadila 4. místo celostátního kola SOČ s prací Teslův transformátor v oboru Fyzika.

Nikolo, není běžné, že si děvčata doma vyrábějí transformátor. Co vede mladou sympatickou slečnu k výběru tak náročného studijního oboru jako je fyzika?

Mě vždy fascinovaly blesky a pomocí Teslova transformátoru si lze blesky vyrobit i doma. Rozhodla jsem se konkrétně zaměřit na klasický transformátor, který byl vynalezen Nikolou Teslou. Nikola Tesla chtěl pomocí svého transformátoru přenášet elektrickou energii na dálku, což se mu nakonec i podařilo. Po počátečních úspěších snil o vytvoření bezdrátové sítě, díky které by se Země stala obrovskou zásobárnou elektrické energie dostupné pro každého. Lidé by pak na tuto síť mohli napojit své spotřebiče, díky čemuž by nebylo třeba používat žádné zásuvky či kabely. Z finančních důvodů bohužel své sny nikdy nebyl schopný uskutečnit. Dodnes se mezi vědci vedou spory, zda by vše, o čem snil, bylo vůbec reálné.

Zvládnout výrobu transformátoru v domácích podmínkách nemůže být snadné. Poradíš, jak na to?

Teslův transformátor jsem vyráběla doma v dílně s pomocí mého přítele, taťky a bratra. Bylo totiž třeba často řezat, vrtat, pájet apod. a to jsem já neuměla. Po čase je však být nápomocný každý den omrzelo, a tak mi nezbylo nic jiného, než si tyto dovednosti také osvojit. Naštěstí úspěšně, prsty mám stále všechny.

Odborná práce SOČ musí splňovat i přesné formální podmínky?

Moje práce se dělí na dvě základní části a to část teoretickou a část praktickou. V teoretické části vysvětluji, jak klasický Teslův transformátor funguje a popisuji zde jeho jednotlivé součástky. Po nastudování informací z této části mé práce a pochopení principu činnosti, lze pak Teslův transformátor vyrobit. Sestrojení funkčního klasického Teslova transformátoru byl také hlavní cíl mé práce. Popis jeho výroby a fotografie, které tuto výrobu dokumentují, je pak možné nalézt v praktickém oddílu mojí práce. Zpracovat tímto způsobem vybrané téma mi trvalo zhruba půl roku.

Mladí vědci potřebují pro realizaci svých nápadů vhodné zázemí. Nalezla jsi pro svůj záměr spolupracovníky i ve škole?

Samozřejmě mi pomáhal konzultant mé práce Mgr. David Kopal, a to konkrétně při měření rezonanční frekvence. Díky němu mi také bylo umožněno se zúčastnit SOČ, jelikož moji práci shledal jako vhodnou na postup ze školního kola do kola okresního. Nakonec se mi podařilo postoupit až do kola celostátního, kde jsem obsadila 4. místo a jako zvláštní cenu jsem získala širší nominaci do zahraniční soutěže a to jako jediná v oboru fyzika, ve kterém jsem soutěžila. Jsem tedy velice ráda, že na našem gymnáziu mají studenti možnost se SOČ zúčastnit a že učitelé jsou ochotní pomoci, protože kromě obdržení řady ocenění se mohou se svou prací podívat např. až do Ameriky či Pekingu.

Využiješ, Nikolo, poznatků a zkušeností ze soutěže SOČ při dalším studiu?

Díky 4. místu v celostátním kole je pak možné se dostat na téměř každou vysokou školu v naší republice. Kromě fyziky patří mezi mé zájmy také chemie, a proto jsem se rozhodla po absolvování gymnázia studovat na chemické fakultě VUT v Brně obor Chemie pro medicínské aplikace, kde kromě nejvíce zastoupené chemie budu moci mimo jiné studovat i fyziku.

Kde odpočívá tvůj transformátor v současné chvíli?

Protože by Teslův transformátor zůstal u mě doma nevyužitý, darovala jsem ho našemu gymnáziu jako učební pomůcku při výuce fyziky.

Děkuji, Nikolo, za milý rozhovor, blahopřeji k dosaženým výsledkům a přeji mnoho úspěchů při studiu na vysoké škole.

Rozhovor s Nikolou Odehnalovou, studentkou Gymnázia Blansko, vedla Mgr. Jana Žilková

Autor redakce

Komentáře (0) Trackbacky (0)

Zatím žádné komentáře.


Zanechejte komentář

Zatím žádné trackbacky