Listy regionů
17Lis/150

Boskovické gymnázium – cesta ke kvalitnímu vzdělávání

Gymnázium Boskovice je dominantní mohutná žlutá budova v centru města z jedné strany obklopená parkem, z druhé sportovním hřištěm. Historie sahá do roku 1903, kdy byla škola 20. září slavnostně otevřena. První maturanti z ní vyšli v roce 1908.

Pátek 13. listopadu 2015 byl obyčejný vyučovací den. Přes to byl v mnohém jiný. Na chodbách bylo možno potkat mnoho cizích tváří, místní studenti se pohybovali ve společenském oděvu. Co se dělo tak významného?

Probíhal Den otevřených dveří, jehož využilo mnoho dětí a rodičů k návštěvě svého možná budoucího vzdělávacího zařízení. Centrum dění bylo v předsálí auly, kde probíhala projekce snímků z běžného školního provozu, příchozí dostali propagační materiály. Informace podávali dva šikovní mládenci Michal Vaněk a František Vlk. Pomáhali jim v tom výchovná poradkyně RNDr. Lada Bažantová a Mgr. Petr Buchal.

Zájem o prohlídku byl opravdu velký. Průvodci občas nestačili odpovídat na zvídavé otázky. Však se také má škola čím pochlubit. O tom jsme se mohli přesvědčit při exkurzi v tamních prostorách.

Průvodcem nám byla opět RNDr. Lada Bažantová. Nejprve jsme se podívali na průběh hodiny výuky španělského jazyka za Mgr. Ivetou Stloukalovou. Do vedlejší učebny nás přilákal sborový zpěv ve svižném rytmu, při němž si žáci opakovali znalosti Francouzštiny pod vedením Mgr. Aleny Honzákové. Na závěr „kulturní vložky“ si všichni za odměnu zatleskali.

Zeměpis zábavnou formou za použití moderní audiovizuální techniky probíral s nejmladšími žáky primy Mgr. Josef Vykoukal, na chvíli jsme se zastavili do hodiny Angličtiny za Mgr. Kateřinou Spoustovou, jež právě něco vysvětlovala žákům na malovaném obrázku lidského obličeje.

Potom jsme se opět vrátili do přísálí auly za dalšími návštěvníky, protože do zahájení nejzajímavější části prohlídky zbývalo několik desítek minut.

Že se jednalo pro všechny návštěvníky o opravdu atraktivní ukázku výuky nás v chemické laboratoři přesvědčila Mgr. Martina Dížková. Pomocí hydroxidu sodného a modré skalice dokazovala přítomnost lepku v potravinách: „Tento pokus můžete provádět i doma, když chcete mít jistotu, že jídlo lepek neobsahuje, mnozí jej totiž nesnášejí,“ komentovala Mgr. Martina Dížková. Všem zvídavým ještě předvedla čištění minci nevábně zavánějícím žlutým roztokem, který si může každý doma vyrobit z běžných surovin. Dvěstě mililitrů osmiprocentního octa a dvě čajové lžičky kuchyňské soli dokáží s měděnými předměty pravé divy, lesknou se pak jako nové. Ing. Pavel Kopecký Ph. D., jenž se jinak ve volném čase věnuje péči o místní astronomickou pozorovatelnu na střeše Základní umělecké školy a provádí tam exkurze s odborným výkladem, pro změnu vytáhl jiné nádobíčko. Předvedl ultrazvukovou čističku, jež by se mnohým doma hodila třeba na brýle a ještě míchadlo chemikálií.

Prohlídka školy by nebyla úplná bez biologické učebny. Sem nás dovedla studentka, jež měla ve vlasech cosi zeleného. Vypadalo to jako gumové, ale omyl: „To je živá pakobylka,“ pravila nadšeně a táhla nás dovnitř místnosti s velkými akvárii na stěnách. „Krmíme ji maliním a ostružiním.“ Na každé lavici stál mikroskop, kde jsme si mohli prohlédnout zajímavé zvětšeniny v kapce vody mezi dvěma sklíčky. Mohli jsme vidět zblízka rybí šupinu, kůži hada, peří ptáka, list fíkusu, pylová zrnka, dužinu z rajčete. Další studentka držela v ruce jakousi ještěrku: „To je Agama vousatá a žije v Austrálii. My jsme si ji pojmenovali Agáta. Odumíral ji ocásek, tak jej má částečně veterinářem odstraněný. Občas nám utíká. Živí se cvrčky, červy, ovocem a zeleninou,“ poučila nás dívenka.

Na jedné lavici stál skládací model lidských orgánů, zde si mohli příchozí otestovat znalosti anatomie.

Závěr exkurze patřil v další učebně několika fyzikálním pokusům. Odborný učitel Stanislav Sedláček předvedl sílu moderního neodymového permanentního magnetu na kovovém rámu dveří, magnetickou brzdu (princip bezpečnostního zařízení výtahu), kdy magnet pomalu klouzal na šikmém hliníkovém plechu, elektromagnetickou indukci, hydraulické písty (zvedák) simulované velkou a malou injekční stříkačkou, generátor statické elektřiny s funkcí nabíjení kondenzátorů. Fialové blesky mezi elektrodami silně třaskaly a bylo cítit ozón. „Je tam kolem 50ti tisíc voltů stejnosměrných, ale člověku to neuškodí. Napětí je měkké, proud je tak slabý, že neublíží,“ komentoval ukázku Stanislav Sedláček. Přítomní si vyzkoušeli Archimedův zákon částečně naplněnou zkumavkou v PET láhvi s vodou.

Exkurze pomalu skončila, všichni odcházeli obohaceni o nové poznatky. Především se přesvědčili, že výuka na zdejším gymnáziu je opravdu kvalitní a zajímavě prezentovaná. Po stránce odborné i jazykové. Studenti odejdou po maturitě dobře připraveni k dalšímu vzdělávání na vysokých školách.

Výchovná poradkyně RNDr. Lada Bažantová upřesnila: „Dnes mohou děti nahlédnout do každé učebny a třeba se i zdržet ve výuce. Studenti 3.B je provedou celou školou, jež se v poslední době změnila. Černé tabule nahradily dataprojektory, prostory jsou čistě vymalované. Do modra laděná nová chemická laboratoř byla hrazena z projektu Podpora přírodovědného vzdělání na středních školách v Jihomoravském kraji.“

Vstupenkou na gymnázium je úspěšné absolvování přijímaček. Pokračuje opět RNDr. Lada Bažantová: „Přijímací řízení na gymnázium má tři části. Část bodů mohou žáci získat za průměrný prospěch z osmého a poloviny devátého ročníku základní školy. Další body dostávají za účast v soutěžích základních škol. Důraz je kladen na přijímací zkoušky z českého jazyka a matematiky dle testů CERMATu. K tomu pořádáme bezplatné přípravné kurzy. Po šest odpolední probíráme látku, jež se v testech může objevit. Na kurzy se lze přihlásit na našem webu www.gymbos.cz, kde lze získat další informace o naší škole.“

Luboš Sušil

Autor redakce

Komentáře (0) Trackbacky (0)

Zatím žádné komentáře.


Zanechejte komentář

Zatím žádné trackbacky