Listy regionů
18Pro/180

Studenti Gymnázia Blansko se v Německu setkali na wattovém moři s přílivem

Již od roku 2017 probíhá projekt výměnných pobytů s žáky z německé školy v Oytenu (spolková země Niedersachsen – Dolní Sasko) a Gymnázia Blansko. Ve dnech 13. až 20. října 2018 odjelo 15 žáků se třemi vyučujícími poznávat život a jazyk našich sousedů.

Poté, co v dubnu 2018 navštívili hosté z Německa Gymnázium v Blansku, navštívili čeští žáci se svými pedagogy partnerskou školu IGS v Oytenu, městečku, které leží ve spolkové zemi Niedersachsen na severu Německa. Účastníci výměny, tedy partneři a partnerky projektu, se již navzájem znali a byli ubytováni v rodinách dětí, které žily v dubnu v Blansku u nich doma. Během společného programu se hosté seznámili s městem Oyten a jeho okolím, následovala cesta do Brém, jednoho z větších měst v blízkosti Oytenu se světoznámým sousoším Brémských muzikantů.

O víkendu měly děti příležitost strávit čas při společných aktivitách v hostitelských rodinách. Někteří se vypravili do Hamburgu, jiní do zábavních center a zoologických zahrad v okolí.

Těžištěm projektu při dubnové návštěvě bylo poznávání chráněné krajinné oblasti Moravský kras. Těžištěm návštěvy v Oytenu bylo zkoumání národního parku Wattová moře - Nationalpark Wattenmeer – který je od roku 2009 zařazen mezi světové přírodní dědictví UNESCO. Žákyně a žáci při vedených prohlídkách wattového moře v Dorum-Neufeld pozorovali rozmanitost života živočichů a v Domě přírody prováděli následná pozorování a zkoumání vlastnoručně nasbíraných živočichů pomocí binokulárních dalekohledů a mikroskopů např. kraba pobřežního, garnáta obecného, pískovníka rybářského, wattového šneka či skrobikuly ploché. Při druhé prohlídce wattového moře navštívila skupina město Cuxhaven, kde mohli účastníci zažít obzvláště zřetelně příliv a odliv, což se u teenagerů ze středoevropského Blanska setkalo s neskrývaným nadšením. Během tříhodinového pobytu na wattech žáci sledovali střídání změn přílivu a odlivu na vlastní kůži a jedinečný zážitek zaznamenaný mobilní technikou náctiletých ve vteřině zaplavil sociální sítě. Ani silný vítr od Severního moře nedokázal přehlušit výkřiky nadšení a radosti z prožitého okamžiku. V rámci vyučovacích hodin ve škole se pak žáci ve skupinách podrobněji zabývali rostlinami a živočichy wattového moře a zpracovali následně ze získaného materiálu a fotografií společnou prezentaci. Pracovní skupiny byly sestaveny z německých a českých dětí a prezentace byly opatřeny popiskami v obou jazycích – česky a německy. Takto zpracované prezentace předvedli na závěr projektu žákům školy.

Cíli těchto aktivit jsou rozvoj mezinárodních vztahů, výchova k toleranci a mírovému soužití, odstranění jazykových bariér, používání cizího jazyka, podpora motivace k učení se cizímu jazyku, podpora sebepoznání a zvýšení sebevědomí. Program je nastaven tak, aby byli žáci nuceni mezi sebou co nejvíce komunikovat a aby vzájemně navázaná partnerství pokračovala nadále aktivně i po skončení návštěvy. Společné akce upevňují osobní kontakty, učí účastníky akceptovat odlišný životní styl jiné země. Dále mají podobné aktivity ukázat, že rozdílné jazyky netvoří hranice porozumění a že se vzájemně můžeme od sebe navzájem mnohé naučit a společně mnohého dosáhnout.

Doufáme, že naše spolupráce za podpory Česko – německého fondu budoucnosti bude pokračovat i nadále a už se těšíme na duben 2019, kdy nás naši kolegové z partnerské školy opět na Gymnáziu v Blansku navštíví.

Studentský film z projektu lze zhlédnout na www.gymbk.cz/projekty/výměna

Mgr. Jana Žilková

Gymnázium Blansko, příspěvková organizace

Foto: Klára Pernicová, Jana Žilková

Autor redakce

Komentáře (0) Trackbacky (0)

Zatím žádné komentáře.


Zanechejte komentář

Zatím žádné trackbacky